Viete, ako sa správne saunovať?

Saunovanie a infrasaunovanie dnes už neodmysliteľne patrí k zdravému životnému štýlu. Venovať sa mu môžete bez ohľadu na ročné obdobie, jeho obľuba ale prirodzene rastie zvlášť v zimných mesiacoch. Kedy inokedy je tak príjemné prehriať si telo vo vyhriatej saune? Saunovanie je skvelým prostriedkom na posilnenie imunity. Aby malo ten správny efekt a bolo naozaj zdraviu prospešné, je potrebné dodržiavať niekoľko zásad.

Ako často a kde sa saunovať?

Aby ste docielili požadovaných výsledkov, vymedzte si vo svojom programe minimálne dve hodiny aspoň raz týždenne. Pre tých, ktorí bojujú s časom alebo napríklad neznášajú veľké teplo, sú vítanou alternatívou domáce infrasauny. Dnes si môžete zaobstarať cenovo dostupné kabíny rôznych veľkostí. Potom postačí doma nájsť trochu voľného miesta a saunovaniu sa môžete venovať kedykoľvek bez ohľadu na otváraciu dobu vášho obľúbeného wellness centra. Infrasauna navyše umožňuje saunovanie aj kardiakom, astmatikom, osobám s vysokým krvným tlakom či alergikom a vyhovuje tiež deťom.

Ako sa chovať pri návšteve klasickej fínskej sauny? 

  • Nevstupujte do nej s plným žalúdkom, ale tiež nie hladní, ani tesne po veľkej telesnej námahe.
  • Pred vstupom sa umyte mydlom a potom telo osušte, aby ste dovnútra nevniesli nadbytočnú vlhkosť.
  • Pohodlne sa usaďte alebo ešte lepšie – ľahnite si.
  • Snažte sa mať nohy v rovnakej výške ako telo a hlavu, aby bolo celé telo vystavené približne rovnakej teplote.
  • Vyčkajte, než sa riadne zapotíte. Táto lehota je individuálna, približne 10 až 20 minút.
  • Dýchajte nosom. Pokiaľ vás pália nosové dierky, zakryte si nos aj ústa dlaňou alebo sa opláchnite.
  • Ku koncu prehrievania si sadnite, môžete si tiež premasírovať kožu dlaňou, žinkou či kefou.
  • Pri odchode zo sauny sa najprv osprchujte a zmyte pot, potom použite ochladzovací bazén (max. na 2 minúty). V zime postačí sneh.
  • Po ochladení si doprajte oddych na 15 až 20 minút a potom môžete nadviazať ďalším opakovaním.

Odporúčajú sa aspoň tri opakovania. V prestávkach dbajte na prísun kvalitných tekutín - ovocných štiav, minerálnych vôd, aby ste doplnili vypotenú vodu, minerály, soľ a vitamín C. Po poslednom opakovaní si doprajte výrazne dlhší odpočinok minimálne na 30 minút.

 

 

Ako sa chovať pri návšteve infrasauny?

Princíp infrasauny je od klasickej sauny odlišný. Pracuje pomocou vyžarovania infračervených lúčov. Telo neprijíma teplo z okolitého vzduchu, ale je prehrievané šetrným a zdravým infražiarením zvnútra, preniká rovno do telových tkanív. Teplota je výrazne nižšia ako v bežnej saune (30 - 60 °C, podľa toho, ako si sami nastavíte), pritom je ale organizmus prehrievaní tak účinne, že sa potíte dvakrát až trikrát viac ako vo fínskej saune. Infrasauny sú využívané aj pre zahriatie pred športovým výkonom.

Na rozdiel od klasickej sauny sa môžete saunovať aj s ľahkým prechladnutím. Môže to priniesť dokonca upokojenie akútneho stavu. Infražiarenie totiž pôsobí na ľudský organizmus podporne, dodáva energiu, takže sa po ňom človek necíti unavený tak, ako po klasickom saunovaní. Infrasaunu si tak môžete pokojne dopriať aj ráno, pred odchodom do práce. Odporúča sa saunovanie aspoň raz až dvakrát týždenne. Samotný pobyt v infrasaune je výrazne dlhší, 30 až 40 minút, a na rozdiel od fínskej sauny už sa kúra neopakuje

Viete, že pri pobyte v infrasaune chudnete? Je preukázané, že za 30 minút v infrasaune spálite 600 a viac kalórii. Navyše odbúravate celulitídu!